Hoewel het erop lijkt dat de ansichtkaart zijn beste tijd heeft gehad, is en blijft het altijd leuk om er een te ontvangen. Ansichtkaarten versturen is een traditie die al heel lang bestaat: over de hele wereld stuurden mensen elkaar een kaartje om het thuisfront mee te laten genieten van hun vakantiebestemming.
Vakantieherinneringen
Tegenwoordig sturen mensen elkaar een (vakantie)foto via de app in plaats van een ansichtkaart via de post. Natuurlijk is dat goedkoper, maar het is minder leuk. Het is immers enig om op zoek te gaan naar een speciale ansichtkaart met daarop de mooiste afbeelding(en) van je vakantiebestemming voor opa en oma of voor je beste vriend(in)! Veel mensen kopen ansichtkaarten voor zichzelf, als herinnering aan hun vakantie.
Door op alle plekken waar je bent geweest een mooie ansichtkaart te kopen, heb je gelijk je reis op een mooie manier vastgelegd. Eenmaal thuis kun je de kaarten in fraaie lijsten doen en ter herinnering aan de muur hangen. Mooie fotolijsten kun je kopen in de webwinkel waar je ook schitterende posters kunt vinden. De lijsten zijn goed te combineren met de fraaie posters, dus wie weet kun je er een prachtige fotowand van maken.
De ansichtkaart in voorgaande eeuwen
In de 17e eeuw werd reeds gebruikgemaakt van ansichtkaarten, of prentbriefkaarten zoals de ansichtkaart ook wel genoemd wordt. Natuurlijk duurde het toen wel wat langer eer de verstuurde kaart persoonlijk bezorgd werd. Aan het eind van de 19e eeuw werden ansichtkaarten betaalbaarder dankzij het machinale drukken ervan en tevens werd de postbezorging gefaciliteerd.
De kaarten gingen er ook anders uitzien: in 1871 was er sprake van een briefkaart met een lege voorkant en een voorgedrukte postzegel. Een afbeelding kon er eventueel apart opgeplakt of gedrukt worden. In 1873 ging een Amsterdamse boekhandel dit soort briefkaarten opfleuren met een rijmpje. Rond 1883 werden kaarten met een voorbedrukte afbeelding op de markt gebracht: de klassieke ansichtkaart zoals wij die kennen was een feit. Aanvankelijk mocht op de achterkant enkel het adres geschreven worden, geen andere tekst. Een paar jaar later mocht dat wel en zo werd de ansichtkaart een echt communicatiemiddel.
Postcrossing
Ofschoon er tegenwoordig minder ansichtkaarten vanaf de vakantiebestemming worden verstuurd, is postcrossing – een initiatief uit 2005 van Paulo Magalhães die graag een kaartje wilde ontvangen – inmiddels een wereldwijde rage. Mensen die aan postcrossing doen, versturen ansichtkaarten naar andere (onbekende) mensen uit alle landen ter wereld en ze ontvangen ook kaarten vanuit alle uithoeken van de wereld. En dat is natuurlijk erg leuk. Postcrossing heeft ertoe geleid dat honderdduizenden mensen wereldwijd miljoenen kaarten hebben verstuurd en de verwachting is dat dit voorlopig nog wel even doorgaat. Als je meedoet kun je binnenkort misschien wel heel bijzondere ansichtkaarten aan je fotowand hangen!