Er gebeurt steeds meer via het internet en dit geldt ook voor het versturen van ansichtkaarten. Mensen kunnen deze kaarten online bestellen en ze laten thuisbezorgen of ze kunnen ze rechtstreeks naar de ontvanger laten versturen. Toch zie je nog altijd rekken met ansichtkaarten in winkels. Het blijft immers leuk om tussen de rekken vol met ansichtkaarten te snuffelen.
De producenten van ansichtkaarten merken dat er steeds minder worden verkocht. Het blijft echter de moeite waard om deze kaarten te blijven ontwerpen. Tijdens het eerste coronajaar was er weer meer vraag naar kerstkaarten. De charme van het versturen van papieren kaarten lijkt dus nog niet geheel te zijn verdwenen.
Leveranciers van ansichtkaarten richten zich over het algemeen op meerdere doelgroepen en hebben een bestand met vaste klanten. Voor winkeleigenaren is het ideaal als zij de beschikking hebben over een CRM-systeem waarin de verkoopgegevens opgeslagen kunnen worden, zodat de leverancier kan nagaan wanneer er een nieuwe voorraad verzonden moet worden. Meer informatie over dit beproefde CRM-systeem is op de website https://www.lime-technologies.nl te vinden. De verkoop van ansichtkaarten is niet van tevoren in te schatten maar er zijn natuurlijk wel jaarlijks terugkerende pieken zoals met Kerstmis en op Valentijnsdag.
Winkeleigenaren hebben de rekken met ansichtkaarten meestal vooraan in hun winkel staan of zelfs op straat vóór de winkel om klanten te bewegen tot een leuke impulsaankoop, want over het algemeen gaat men niet speciaal op stap om een ansichtkaart te kopen. De steeds persoonlijkere teksten op de kaarten en de humoristische kaarten geven het kaartencarrousel een bijzondere aantrekkingskracht.
Het assortiment van ansichtkaarten verschilt sterk per winkel. Een souvenirwinkel verkoopt vooral kaarten met foto’s van de omgeving, eventueel voorzien van een “Groeten uit…”-tekst. In cadeauwinkels vind je veel humoristische kaarten en kaarten met een persoonlijke boodschap. In alternatieve winkels die biologische producten of excentrieke kleding verkopen, zie je regelmatig een rek met ansichtkaarten waarop mooie natuurschilderingen zijn afgebeeld.